JULY 2016

HET VERTREK

Vanuit stellendam waar we eerst nog even de diesel opvallen , ongeveer 100 ltr in de tank + 4 x 20 ltr extra , in z.g militaire jerrycans , gaan we dan de sluis in , wind natuurlijk , ik hoef het niet te zeggen , op de neus , een lekkere stijve bries uit het zuid westen , dit hakken in een zuidwesten wind bevalt me niet , en besluiten de roompot in te gaan voor een rustige nacht,

de volgende dag het zeegat weer uit met verschillende andere schepen , vooral belgen die weer richting thuishaven zullen varen , we gaan de eerste nacht in , en met een drukke scheepvaart kunnen we bij daglicht de dover straat over steken , langs de white clifs of dover en beachy head , komen oude herrineringen naar boven , hoe vaak ben ik hier 40 jaar geleden met mijn friendschip aan voorbij gevaren , dit keer zal waarschijnlijk wel de laatste keer zijn , smiddags varen we dan de haven van Newhaven in , de volgende dag uitstekend zeil weer naar Isle of wight , ik wil de Hamble rivier tot aan Swannick marine , deze jachtaven is na 40 jaar niet meer te herkennen , alles nieuw , alles groter , alles mooier , ook duurder , werkelijk te duur om even aan een steiger te mogen liggen , ondanks moet ik erbij vermelden dat het toiletgebouw en de instalatie wel beschouwd kan worden als een van de mooiste die ik ben tegen gekomen onderweg

hier was een bijzonder weerzien met een kennis waar ik de laatste 40 jaar niet van wist of hij nog steeds in hetzelfde huis zou wonen als vroeger , toen ik voor de deur stond en op de bel drukte , was de vreugde zo groot , toen de deur werd geopend en een wat inmiddels ouder geworden , zelf ben ik er ook niet jonger op geworden , oude bekende zag verschijnen , na een heel gezellig samen zijn en lekker gegeten bij de chinees in de buurt , werden we netjes afgezet bij de jachthaven

De volgende dag de Hamble uit , de Solent op , en ondanks de zuid westen wind , maar wel stroom mee , vlogen we de Solent uit , de beroemde Needles voorbij richting Weymouth , na langszij vast te hebben gemaakt , aan wal te zijn geweest , water bijgevuld , havengeld betaald te hebben , smorgens de haven uit om voorbij Portland Bill richting west te gaan , we hebben een aantal echt hele mooie zeildagen hier aan de zuidkust en de stemming is buitengewoon , s avonds zijn we dan ook in Torquay , we maken gebruik van het mooie weer om naar plymouth te varen , genietend van zon wind en water , bij de watersportwinkel besluit ik een lichtgewicht aluminium vouwfiets te kopen , is er in nederland niet van gekomen , van plymouth naar falmouth is niet zo ver , helaas het mooie weer wat we gehad hebben is nu voorbij , grauw donker vies regenachtig weer , maar snel richting spanje , waar het hopenlijk wat warmer zal worden , na het val maken van de watertanks en de dieseltank , ondanks dat de wind maar uit het zuidwesten blijft waaien , zullen we er toch aan moeten geloven

Het is is 26 july  , om 12 uur gaan de trossen los , even later gaan de zeilen omhoog , onderweg in de middag zien we al de eerste dolfijnen , de isabella is ook vertrokken richting la coruña , verder op zee zijn we alleen , hier en daar een groot container schip , maar de zee lijkt oneindig , voor vanavond staat op het menu rijst met goulash , de nacht verloopt lekker , we schieten goed op , de boot zeilt uitstekend aan de wind , op 27 july schrijf ik om 12.00 uur in het logboek , koers 202 graad , positie 15-47-48 N en 005-52-57 W , in 24 uur 154 mijl afgelegd , nog 289 mijl tot La Coruña , we zien een walvis en vaker komen er dolfijnen aan de boot voorbij , ik probeer af en toe een visje te vangen , maar nog steeds niets aan de hengel .

28 july , nog 100 mijl tot La Coruña , de nacht gaat over in de dag , we wisselen regelmatig de wacht , nog steeds geen vis gevangen ,

29 july , met een lekkere bries zeilen we de baai van La Coruña binnen , om 15.00 zijn we in een niet zo geweldige , vrij lege jachthaven van La Coruña , nadat de papieren zijn ingevuld in het havenkantoor kunnen we er opuit naar de stad , in een van de smalle straten ergens in het centrum vinden we een winkel die vol hangt met spaanse ham , de beroemde pata negra , dit is pas echt genieten

de volgende dag gebruiken we om smiddags de stad in te gaan en op de mooie gezellige , vol met mensen boulevard , een echt italiaans ijsje te eten .

op 31 july  , na smorgens vroeg nog even getankt te hebben , nemen we afscheid van La Coruña , en varen we de baai uit , de vuurtoren Hercules aan onze bakboord , we varen die dag tot Camariñas , om 18.00 liggen we vast in de haven